Skip to main content

Miten sinä edistät nuorten oikeutta tietoon ja ohjaukseen kansainvälistymisen mahdollisuuksista?

Anne Valkeapää

vastaava asiantuntija,

Euroguidance

Kuvaus

Suomen Euroguidance-keskus kampanjoi helmikuussa sen puolesta, että kaikki nuoret saisivat tietoa ja ohjausta kansainvälistymisen vaihtoehdoista tasa-arvoisesti. Jokaisella nuorella pitää olla mahdollisuus kansainvälistyä.

Body

"Liikkuvuus on nuorten oikeus ja se tulee mahdollistaa kaikille nuorille”, Koordinaatin kehittämispäällikkö Jaana Fedotoff kirjoitti aikaisemmassa puheenvuorossa.  

Kansainvälistymisen mahdollisuuksiin tarttuminen ei jakaudu tasaisesti nuorten kesken. Ne nuoret, jotka jo lähtökohtaisesti ovat kiinnostuneita kansainvälistymisestä, etsivät usein itsenäisesti tietoa ja hankkivat siihen tukea. Suomessa on kuitenkin nuoria, jotka ajattelevat, ettei kansainvälistyminen ole heitä varten. Kaikilla ei ole tietoa vaihtoehtojen kirjosta ja siitä, miten myös kotimaassa voi kansainvälistyä ja kartuttaa kansainvälistä osaamistaan. 

Euroguidance pyrkii #PieniäSupertekoja -kampanjallaan haastamaan näitä ajatuksia, jotta nuoret eivät olisi keskenään eriarvoisessa asemassa. Kampanja on suunnattu erityisesti tieto-, neuvonta- ja ohjausalan ammattilaisille, mutta kansainvälistymistarinoista kertovat videot sopivat kaikille. Joukko nuoria aikuisia kertoo videolla omat moninaiset kansainvälistymistarinansa.  

Pandemia ei pysäytä unelmia – nuoret suunnittelevat jo tulevaa

Kampanjalla ei kannusteta ketään lähtemään maailmalle tässä maailmantilanteessa. Samalla on kuitenkin hyvä muistaa, ettei nuorten elämä ole tauolla. He suunnittelevat tulevaisuuttaan ja pohtivat vaihtoehtojaan toteuttaa pieniä ja suuria unelmiaan. 

Kansainvälisten kokemusten hankkiminen on usein hyppy tuntemattomaan: se on itsensä alttiiksi asettamista ja oman mukavuusalueen rajojen testaamista. Uskallus tuo uusien kokemusten ja elämysten lisäksi mukanaan työelämässä ja arjessa tarvittavia taitoja. Kansainvälinen osaaminen on tärkeä osa suomalaisen yhteiskunnan toimivuutta. 

Kampanjan tavoitteena on vaikuttaa erityisesti nuorten kanssa työskenteleviin. Jos kansainvälistymisen kipinä saadaan syttymään jo nuorena, avaa se enemmän mahdollisuuksia oman tulevaisuuden suunnitteluun. Samalla voidaan saada nuoret näkemään, kuinka heidän arjessaan jo on kansainvälisyyttä - ja heillä kansainvälistä osaamista, jota kuitenkin voi edelleen kehittää. 

Sinun vuorosi tehdä pieni kansainvälistymisen superteko 

Ohjaajan ei tarvitse olla kansainvälistymisen asiantuntija, mutta hänen tulee tuntea luotettavan tiedon lähteet, osata opastaa nuori oikeaan paikkaan tai etsiä tietoa yhdessä hänen kanssaan esimerkiksi Maailmalle.netistä. Suomen Euroguidance-keskus tukee tieto-, neuvonta- ja ohjausalan ammattilaisia tässä työssä koulutuksin, työvälinein sekä viestinnällään. Kampanjaa varten tuotetut videot jäävät myös työvälineeksi kertoa kansainvälistymisen vaihtoehdoista nuorille. 

Videoiden henkilöt ovat tehneet omia pieniä kansainvälistymisen supertekoja elämissään. Nyt on vuoro haastaa ohjaajia. Kampanjamme osuu osittain Mediaviikon aikana toteutettavaan toiseen kampanjaan ”Tieto on supervoima”. Ja sitä luotettava tieto todella on, myös kansainvälistymiseen liittyen.

Anna oma panoksesi kampanjaan tutustumalla kampanjasivustoon oph.fi/pieniasupertekoja ja jakamalla sisältöjä sosiaalisessa mediassa tunnisteella #PieniäSupertekoja.

Jaa artikkeli