Hyppää pääsisältöön

Koordinaatin DesYIgn-palvelumuotoilukoulutus kehittämisen tukena

Tapu Sirkka

suunnittelija, ulkopuolisuuden ehkäisy, moottoripajatoiminta ja seksuaalikasvatus,

Lasten ja nuorten keskus ry

Kuvaus

Tapu Sirkka osallistui Koordinaatin toteuttamaan DesYIgn-verkkokoulutukseen viime talvena. Koulutuksessa keskityttiin siihen, millaisia palvelumuotoilun menetelmiä voidaan hyödyntää ketterässä nuorten tieto- ja neuvontapalvelujen kehittämisessä. Tapu työskentelee suunnittelijana Lasten ja nuorten keskuksessa, työajan kohdentuessa valtakunnallisen Moottoripajatoiminnan koordinointiin.
Lumi pöllyää, kun autoilija lumisella ajoradalla. Moottoripaja-logo.

Sisältö

Moottoripaja on tuotemerkki, jonka omistaa Lasten ja nuorten keskus ry. Paikallisilla toimijoilla on ollut haasteita saada tietoa pajan toiminnasta kulkemaan nuorille. Tämän haasteen kampittamiseksi lähdin mukaan DesYIgn-palvelumuotoilukoulutukseen kehittämään nuorille tiedottamista. Kevyimmillään Moottoripaja on nuorisotila, jossa biljardipöydän tai pelikonsolin tilalla on moottoriajoneuvo. Pajoja on 45 eri puolilla maata paikallisten nuorisotyön ammattilaisten toteuttamana. Lasten ja nuorten keskus tarjoaa pajojen käyttöön brändin logoineen, koulutusta, tapahtumia ja markkinointimateriaalia. Toimintaa rahoittaa STEA.  

DesYIgn-koulutuksessa kannustettiin ottamaan omaksi projektiksi riittävän pieni kehittämispalanen, jotta sen pystyy toteuttamaan alusta loppuun koulutuksen keston eli kuuden viikon aikana. Koordinaatin toteuttama verkkokoulutus oli rakenteeltaan hyvin selkeä ja pilkottu sopivan pieniin palasiin, jotta sen kokonaisuuden pystyi helposti hahmottamaan. Huomasin kuitenkin itse lähteväni kovin helposti keulimaan prosessin seuraavaan vaiheeseen ja se vaati välillä ajatusten kasaamista takaisin tehtävänantoon. 

DesYIgn-palvelumuotoilukoulutuksen prosessi  

Palvelumuotoiluprosessin ensimmäisessä vaiheessa tehtävänä oli ryhtyä tutkijaksi. Tässä vaiheessa tutustutaan valittuun kehittämiskohtaan tarkemmin ja tehdään selvitystyötä. Tavoitteena on ymmärtää kohderyhmän eli tässä tapauksessa nuorten tarpeet sekä tavat, joilla he käyttävät muotoiltavaksi valittua palvelua. Lisäksi tavoitteena on selvittää nuorten kokemuksia palvelusta. Näihin tavoitteisiin pääsee parhaiten kyselemällä, keskustelemalla ja tarkkailemalla. Vaihe oli oman työni kannalta haastava, koska en tee suoraa asiakastyötä nuorten kanssa. Pajavierailujen kautta sain kuitenkin tietoa siitä, mistä nuoret saavat tietoa palveluista. 

Toisessa vaiheessa analysoidaan ja tarkastellaan saatua tietoa, jotta tiedetään, mihin omassa kehittämistehtävässä on tärkeintä keskittyä. Nuorilta saadun tiedon pohjalta päädyin siihen tulokseen, että videomuotoinen mainos somealustoilla voisi tavoittaa nuoria ja myös heidän huoltajiaan parhaiten. Havainto, jonka tein oli, että mainoksissa tulisi olla muokattava tekstiosa kunkin pajan paikallisiin tarpeisiin. 

Koulutusprosessin kolmannessa eli kehittämisvaiheessa testataan erilaisia ratkaisuja. Erilaiset prototyypit tai minipilotit testataan nuorten kanssa ja tuloksia arvioidaan. Päädyin tekemään kaksi videota nuorille ja yhden huoltajille hyödyntäen Canvaa. Videoita voidaan levittää ketterästi maksettuina mainoksina rajaten tietyn pajan paikkakunnalle ja tietyn ikäisille henkilöille. Nuorille suunnattuihin videoihin osallistin Moottoripajan nuoria ja huoltajien videon kehittämispalautteisiin osallistin työkavereita. Saatujen palautteiden pohjalta jatkoin materiaalin muokkausta. 

Prosessi etenee vaiheittain 

Toteuttamisvaiheessa, joka on prosessin neljäs vaihe, alkaa palvelun tai pilotin käyttöönotto. Koska minulla oli kehittämisen kohteena saavutettava tiedottaminen nuorille ja tuotokseksi valikoitui video, sen levittäminen päätettiin toteuttaa maksettuna markkinointina. Juvan ja Lohjan pajoille tehtiin omat videot yhteys- ja aukiolotietoineen. Nuorille suunnattu mainos kohdennettiin 13–18-vuotiaille ja molemmille paikkakunnille erikseen. Huoltajien mainos kohdennettiin 35–60-vuotiaille ja lisäkohdenteitakin valitsin muutaman. Seuraavaksi seurattiin ja arvioitiin, miten uudenlainen viestintätuote tavoitti kohderyhmät. Oli mielenkiintoista seurata, kuinka mainokset lähtivät liikkeelle. 

Markkinointi tavoitti suhteellisen hyvin: Juvan nuorten video tavoitti 1404 hlö ja huoltajien video 634 hlö. Lohjan nuorten video 3789 hlö ja huoltajien video 763 hlö. Nuorille suunnatut videot tavoittivat heidät parhaiten Instagramissa ja huoltajille suunnattu video tavoitti heidät parhaiten puolestaan Facebookissa.  

Koulutus osui ajankohdallisesti loppuvuoteen, mikä aiheutti pajojen joulutauon vuoksi sen, että oli vaikea arvioida, minkä verran markkinointi lisäisi väkeä pajalle. Koska palvelun muotoilu on jatkuva prosessi, tuotamme uudet markkinointivideot tuoreella kuvamateriaalilla ja testaamme niiden voimaa syksyllä 2023 uuden toimintakauden käynnistyessä sekä uusien pajojen aloittaessa toimintaa. 

Kaikkiaan DesYIgn-palvelumuotoilukoulutus oli erittäin hyödyllinen ja siitä sai loistavan työkalupaketin kaikenlaisen toiminnan kehittämiseen ja mallintamiseen nuoria osallistaen ja heidän tarpeistaan liikkeelle lähtien. 


Kuva: Juha Kinanen

Pysy ajan tasalla Koordinaatin osaamiskeskuskuulumisista

Tilaa uutiskirje!