Hyppää pääsisältöön

Vuorovaikutuksellista tietoa teematuntien avulla

Jarno Koskelainen

Nuorisotiedotus,

Lahden kaupungin nuorisopalvelut

Kuvaus

Lahden kaupungin nuorisopalveluissa työskentelevä Jarno Koskelainen kertoo Puheenvuoro-artikkelissaan menetelmällisistä teematunneista, joita nuorten parissa työskentevät voivat vapaasti hyödyntää. Nuorisotyön muuntautumiskykyä ilmentää se, että myös tätä materiaalia muokataan jo etäkäyttöön sopivaksi.
Kuvassa näkyy Lahden nuorisotiedotuksessa tehdyn Mediapässi-teemapaketin materiaalia, joita voi käyttää nuorisotyössä mediakasvatuksen apuvälineenä.

Sisältö

Lahden nuorisopalveluiden nuorisotiedotuksen ydin on ryhmille järjestettävät teematunnit” – näillä sanoilla aloitan aina toimintamme esittelyn. Olemme tehneet nuorisotiedotustyötä Lahdessa vuodesta 2006 alkaen, jolloin avasimme melkoisella nimihirviöllä kruunatun toimipisteen, Nuorten neuvonta- ja tietopankki Hurina 2.0:n. Enää meillä ei ole fyysistä toimipistettä. Tuntuu myös huvittavalta puhua monikossa ”meistä”, olenhan työmuodon ainoa työntekijä. Mutta tämä ei ole menoa haitannut vuosiin. 
 
Jo työn alkuvuosina aavistelimme, ettei meillä tule olemaan oven takana jonoa nuorista kysymyksineen. Roimemmalla markkinoinnilla näin olisi saattanut toki olla, mutta päätimme kokeilla toisenlaista mallia ja järjestimme joka toinen viikko teemaillan jostain nuorten elämään liittyvästä aiheesta.

Tahti oli kova ja toiminta kuin haulikkoammuntaa maalitauluun: osa osui tauluun ja osa meni komeasti ohi.

Tämä kaikki kuitenkin valoi perustan sille työlle, jota tänä päivänä teen teematunteja tilauksesta erilaisille ryhmille, pääasiassa peruskouluilla. 


 
Brändättyjä tuotteita kaikkien käyttöön 

Käytössämme meillä on paletti erilaisia teematunteja, joiden yhteinen tekijä on 90 minuutin kesto ja maksuttomuus. Tuoteperheeseen kuuluvat itsenäistä rahankäyttöä käsittelevä Rahakramppi, kesätöiden hakemista treenaava Kesäduuniblues, mediakasvatuksellinen Mediaprässi ja sen jatko-osa Mediapässi. Uusin tulokas on keväällä 2020 julkaistava pelikasvatuksen menetelmä Viimeinen varoitus.  
 
Oma koulutustaustani on viestinnän puolelta, josta juontaa uskoni brändäyksen voimaan. Kokemuksellisten menetelmien käyttäminen ei ole mitenkään epätyypillistä nuorisotyössä, mutta niiden tuottaminen pitkälle viedyiksi ja ulkoasultaan hyvännäköisiksi valmiiksi paketeiksi onkin se juttu. Ja kaikista parasta on näiden tuotteiden laittaminen jakoon yhteiseen käyttöön ympäri maata. Paras sana kuvaamaan työtäni voisi ollakin menetelmätuottaja
 
 

Merkittävää tekemistä harkkareille 

Kiitos ja gloria annetaan niille, joille se kuuluu: kaikkien teematuntien toteuttamisessa, päivittämisessä ja suunnittelussa ovat mukana olleet nuorisoalan opiskelijat.

Työssäoppimisjaksoilla he ovat päässeet jättämään jälkensä työhön ohjaamalla tunteja nuorille, tuottamalla sisältöä tai vaikka kuvittamalla materiaalia. Laminointikone on heille myös tullut tutuksi, sillä digitaalisen materiaalin suhteen olen aikamoinen jäärä. Fyysisen materiaalin voi ottaa käyttöön niin luokkahuoneessa kuin vaikka keskellä metsää kannon nokassa. Kiitos myös lähimmille työtovereilleni koulunuorisotyöntekijöille, joiden kautta yhteistyöni koulujen kanssa on lisääntynyt huimasti. 


 
Kunnioittavaa vuoropuhelua  

Minulta kysytään usein mistä ideat uusiin teematunteihin tulevat. Vastaan, että tekemisen kautta, sillä ohjatessa teematunteja syntyy nuorten ja opettajien kanssa keskusteluja, jotka johtavat uusiin ideoihin. Sama ajatusmalli on keskiössä kaikissa teematunneissamme – opimme koko ajan itsekin.

Nuoret eivät ole tyhjiä tauluja, jotka me ammattilaisina täydennämme uudella tiedolla.

Ei, vaan vuorovaikutteisesti saamme arvokasta tietoa siitä, missä nuorten maailmassa mennään. Näin on erityisesti käynyt mediakasvatustuntiemme kanssa. Toki monesti saatamme oikoa virheellisiä mielikuvia ja tuomme selvennyksiä faktatiedon käsittämiseen. 
 
Huumoria ei pidä unohtaa. Jokaisessa teematunnissamme on mukana pilkettä silmäkulmassa. Mukavaa onkin huomata ohjaustilanteissa, miten nuorten suhtautuminen muuttuu heidän huomatessaan, ettei tarjolla ole ryppyotsaista valistusta, vaan nuorten omia ajatuksia kunnioittavaa ja ryhmäyttävää keskustelua, jossa teematunnin materiaali toimii välineenä. 
 
PS: Nyt koronan aikana olen joutunut pyörtämään puheitani fyysisen materiaalin merkityksestä ja alkanut muokkaamaan materiaalia myös etäkäyttöön sopivaksi. Maailma voi muuttua yllättävän nopeasti! 
 
Kaikki teematuntimateriaalit ovat ladattavissa Lahden nuorisopalveluiden Google Drivesta.

Materiaali on tarkoitettu nuorten kanssa toimivien käyttöön. Sitä saa käyttää vapaasti ja muokata. Jos materiaalia “parastetaan”, toivomme siitä ilmoitettavan meille, sillä hyödymme siitä tietysti itsekin!  

Jarno Koskelainen

jarno.koskelainen(at)lahti.fi

Pysy ajan tasalla Koordinaatin osaamiskeskuskuulumisista

Tilaa uutiskirje!