Hyppää pääsisältöön

Opeta media- ja informaatiolukutaitoa ja opi itsekin: pidä pää kylmänä ja pysy avoimena

Evaldas Rupkus

Kirjoittaja, kouluttaja ja projektijohtaja,

Saksa

Kuvaus

Media- ja informaatiolukutaito (media and information literacy, lyhyesti MIL) on laaja kuin avaruus, emmekä oikein tiedä, mikä ”meteoriitti” (esimerkiksi metaversumi) tekee seuraavaksi tuloaan. Miten voisi olla lannistumatta, kun teknologia kehittyy valon nopeudella, ja miten voisi yhä täyttää roolinsa nuorison opastajana?
Young people in the picture are smiling and looking at each others.

Sisältö

Nuorisotyöntekijät voivat olla loistavia MIL-opettajia. He ovat jo jyvällä monista kokonaisvaltaisista puheenaiheista, kuten UNESCO:n media- ja informaatiolukutaidon yhdistelmäkäsitteestä (Composite Concept of MIL), jolla on läheinen yhteys aiheeseemme (lue lisää aikaisemmasta artikkelista ja kuuntele podcast-lähetys). 

Salaiset voimasi 

Nuorisotyöntekijöillä ja nuorisotiedottajilla itsellään on jo paljon MIL-osaamista – he tutkivat, arvioivat ja järjestävät informaatiota, käyttävät ja luovat eri medioita sekä viestivät turvallisesti erilaisilla (digitaalisilla) kanavilla. Oman osaamistasonsa voikin ehkä helpoiten kyseenalaistaa tarkastelemalla omaa työskentelyään. Mitä tutkimusstrategioita käytät? Miksi? Miten järjestät informaatiosi? Miten voisit jakaa tietosi palveluiden käyttäjiesi tai työtoveriesi kanssa? Tarkkaile itseäsi ja työtovereitasi ja pane merkille, mihin kaikkeen pystyt jo nyt. MIL ei ole rakettitiedettä. Nuoret käyttävät mediaa päivittäin siinä missä sinäkin, joten voit jo muutamalla päivittäiseen kokemukseesi perustuvalla niksillä (esimerkiksi tutkimalla kysymyksen taustoja kysyjän itsensä kanssa) vaikuttaa siihen, miten nuoret ymmärtävät ja luovat mediaa ja informaatiota.

Nosta MIL keskiöön

Monet nuorisotyöntekijät ja nuorisotiedottajat toteuttavat jo nyt MIL-opetuksen toimintoja ja sisällyttävät ne käsittelemiinsä aiheisiin. MIL-osaamista voitaisiin kuitenkin edistää nuorisotyössä mahdollisesti paljon enemmän. Mieti ensin, miten suurella osalla päivittäisestä työstäsi on jo nyt jonkinlainen MIL-yhteys ja sitten miten paljon erityishuomiota kohdistat palvelussasi MIL-opetukseen. Voisit ehkä järjestää käyttäjillesi vierailun jonkin paikallisen mediatoimijan tiloihin. Tai ehkä joku journalisti voisi osallistua nuorisoryhmäsi workshopiin näyttääkseen, miten informaatiota etsitään ja faktoja tarkistetaan, tai kertoakseen journalismin normeista, jotka erottavat ammattimaisen journalismin sosiaalisesta mediasta. Jos pidät järjestelmällisemmästä lähestymistavasta, olisiko viikoittainen MIL-kerho osana palveluasi yksi vaihtoehto? Jos olet lukenut aikaisemmin julkaisemamme artikkelin MIL:n perusteista, kysynet itseltäsi, miten voisit sisällyttää enemmän sisällöntuottamista palveluusi, joten mikset lähtisi kaupunkikierrokselle etsimään valokuva-artikkelin aiheita? Tai mikset tekisi pop-up-sanomalehteä tai avaisi sosiaalisen median tiliä jonkin nuorten mediatoimituksen kanssa? Lisää ideoita konkreettisiin MIL-opetuksen hankkeisiin saa SALTO:n palkinnoista (englanniksi) tai SHERYICA:n  julkaisuista.

Mitä osioita MIL-osaamisessa on?

Arvioidaksesi osaamistasi tai pystyäksesi jäsentelemään käyttäjiesi oppimista tarvitset yleisnäkemyksen MIL-osaamisesta, jota voi systematisoida eri tavoin. Jos UNESCO:n 113 MIL-suorituskyvyn indikaattoria  ovat vähän liikaa (ja tällä hetkellä ne eivät ole ajantasaisin asiakirja), tutustu EMELSiin. European Media Literacy Standard  for Youth Workers eli eurooppalainen nuorisotyöntekijöiden medialukutaitostandardi yhdistää MIL-osaamisen nuorisotyön erityispiirteisiin. Se ei siis ole Helsinki–Tallinna-tunnelin kaltainen pitkä taival vaan pikemminkin loikka pikku puron yli. Siinä on vain viisi osiota konkreettisine esimerkkeineen ja hyödyllisine voimavaroineen: informaatio ja data, median luominen ja mediaviestintä, vastustus ja voimaannuttaminen, lasten ja nuorten mediankäytön ymmärtäminen sekä kykyjen kouluttaminen ja kehittäminen.

Miten arvioin MIL-osaamistani?

Arviointi ei ole epävirallisen kasvatuksen parissa työskentelevien vahvimpia puolia. Itsereflektiolla voi olla vieläkin suurempi vaikutus. Verke on eurooppalaisen digitaalisten taitojen viitekehyksen (DigiComp) pohjalta luonut nuorisotyön ammatillisen digiosaamisen työkalupakin yhteistyössä muiden nuorisoalan sidosryhmien kanssa. Siihen sisältyy erityiskriteerejä nuorisotyöntekijöille (samoin kuin MIL-alaa käsittelevä kappale), itsearviointityökalu ja osaamistesti. Niistä voi olla apua toisinaan vaikeatajuisen digimaailman jäsentelyyn.

Välinettä, jolla MIL-osaamisestaan saisi kokonaiskuvan, ei taida vieläkään olla olemassa. Nykyisten testien ja välineiden (esimerkiksi EDUMediatestin tai www.digitalcheck.nrw/en-sivuston) kohdeyleisöt, kielivalikoimat, saatavuus tai pelkät mittauskohteetkin eroavat toisistaan. EU:n DigiComp tuntuu olevan näistä välineistä kattavimpia ja ajattomimpia. 

Jos haluat kattavamman kuvan digiosaamisestasi kuten datalukutaidostasi, digitaalisen sisällön luomisesta, digiturvallisuudesta tai teknisten ongelmien ratkaisemisesta, kokeile Self-Assessment Tool  for Digital Skills -välinettä (englanniksi). Se toimii kaikilla EU:n kielillä ja tarjoaa konkreettisia koulutus- ja oppimisvinkkejä testin tehneille. Lisätietoja saat uunituoreesta DigiComp 2.2.  -raportista, jonka konkreettisia esimerkkejä tiedoista ja taidoista ja asennekuvauksia voit käyttää myös opetustoimintasi oppimistulosten määrittelyyn.

Hyödyllisiä lähestymistapoja MIL-opetukseen

Olen jo esittänyt viisi vinkkiä MIL-kasvatukseen: luo opetuskokemus, reflektoi, ole asiallinen, älä opeta vaan fasilitoi ja tutki muutakin kuin disinformaatiota. Lisään samalla kolme seikkaa parin viime vuoden käytännön MIL-kokemuksestani.

MIL on elinikäistä oppimista

Nuorisotyöntekijät ovat jo tottuneet kysymyksiin, joihin heillä ei oikeastaan ole vastauksia. He ovat nöyriä siinä mielessä, että he tietävät rajansa. Vaikka kaikkea onkin mahdotonta osata, he tietävät useimmiten jonkun, joka saattaisi tietää, tai pystyvät ottamaan asiasta selvää tutkimalla itse. Se sinun työssäsi onkin hauskaa – jännittäviä kysymyksiä tulee aina, ja sinulla on aina uutta opittavaa. Näin tähän työhön tuleekin suhtautua. Sama pätee myös heihin, jotka haluavat opettaa MIL:a. On hyväksyttävä, ettei ikinä osaa kaikkea. Meistä on tultava elinikäisiä oppijoita, koska niin me menestymme ammatissamme parhaiten.

Älä opeta MIL:ää yksin

Meidän tulisi tehdä opettaa yhteistyössä juuri siksi, että ne ”meteoriitit” – teknologian kehitys, uudet alustat tai taas yksi kriisi – kahlitsevat työskentelyämme. Aloita mieltämällä käyttäjäsi valtaviksi voimavaroiksi. Sinun ei tarvitse käyttää kaikkia sovelluksia tai muita päivän muotijuttuja, joita nuoret käyttävät. Se, että he käyttävät niitä, ei automaattisesti tarkoita, että he ymmärtävät niitä tai etenkään osaavat luoda laadukasta laillista sisältöä. Aktivoi verkostosi (olipa kyse sitten journalisteista, aktivisteista tai erikoistuneista viranomaisista) saadaksesi heidät puhumaan asiakkaillesi ja vastaamaan yksityiskohtaisiin erityiskysymyksiin.

Luo muiden kanssa ja osallista

Kuten ensimmäisessä artikkelissa  sanottiin, MIL-opetuksella ja nuorisotyöllä on sama tavoite – asioista perillä olevien kansalaisten aktiivinen osallisuus. Tämä saattaa olla menestyksekkään työmme ansiota, mutta siitä on myös tehtävä itsestään selvä prosessin osa. Luo seuraava MIL-hankkeesi, -opinto-ohjelmasi tai -tapahtumasi yhdessä nuorten kanssa. Vain siten saat todella selville, mikä on heille tärkeää. MIL:llä on taipumus käydä hieman holhoavaksi, ja sen nuoret vaistoavat saman tien. Ehkäpä kutsut nuoria BarCamp-tapahtumaan, jossa he voivat määritellä työjärjestyksen ja osallistua aktiivisesti, ennen kuin mietit, mitä MIL-alan puheenaiheita ja näkökohtia sinun pitäisi valmistella.

Jos koulutat nuoria nettiympäristössä, tässä muutama hyödyllinen vinkki, joiden avulla sekä sinulla että käyttäjilläsi on hauskempaa. 

Miten panen paremmaksi? 

Itsearviointivälineillä voi saada paremman käsityksen siitä, mitä tarvitsee vielä työstää. Selvä kuva MIL:stä (esim. algoritmeista) auttaa löytämään enemmän räätälöityjä koulutusmahdollisuuksia sen sijaan, että yrittäisi käsitellä kaikkia MIL-puheenaiheita samalla kertaa. Sen jälkeen voit kokeilla näitä vinkkejä: 

Pysy ajan tasalla Koordinaatin osaamiskeskuskuulumisista

Tilaa uutiskirje!