Hyppää pääsisältöön

Nuorille suunnattu Harkitse ja haasta -kampanja valtaa Mediataitoviikon – lähdetkö mukaan?

Kuvaus

Sosiaalisen median haasteet ovat iso osa nuorten someviestintää. Haasteet läpileikkaavat melkein jokaisen somekanavan ja niihin osallistuminen on tärkeä osa sosiaalisen median yhteisöllisyyttä. Somehaasteiden avulla voidaan muun muassa vaikuttaa yhteiskunnallisesti, näyttää uusia taitoja sekä leikitellä ja huvitella.
Mediataitoviikon mainoskuva, jossa kolme piirrettyä nuorta.

Sisältö

Nuorisoalan yhteinen Harkitse ja haasta -somekampanja (#harkitsejahaasta) pureutuu Mediataitoviikolla (8.-14.2.2021) somehaasteisiin. Kampanjan tavoitteena on kehottaa nuoria harkitsemaan, miten ja millaisiin haasteisiin kannattaa osallistua. Harkiste ja haasta -kampanjassa keskustellaan nuorten kanssa somehaasteista ja herätellään pohtimaan haasteisiin osallistumista. Kampanjalla tavoitellaan ensisijaisesti 10–14-vuotiaita nuoria.

Kampanjassa on mukana nuorisoalan toimijoiden lisäksi myös nuoria somevaikuttajia. Yhteistyössä RilliArrun, Nelli Kniivilän ja Saara Danielan kanssa valloitamme TikTokin ja Instagramin. Vaikuttajat pitävät Mediataitoviikon aikana nuorille livelähetyksiä TikTokissa ja Instagramissa sekä osallistuvat ajankohtaisiin somehaasteisiin yleisön äänestämillä twisteillä.

Vaikuttajien livelähetykset:

Saara Daniela, tiistai 9.2. klo 20 / Instagram @saaradaniela_
Nelli Kniivilä, keskiviikko 10.2. klo 18 / TikTok @nellikniivila
RilliArru torstai 11.2. klo 18 / TikTok @rilliarru

Vaikuttajien sisältöjen tarkemmat infot löytyvät kampanjan somemateriaaleista.

Nuorille suunnattu kampanjan materiaali löytyy osoitteesta www.harkitsejahaasta.fi.

Lähdetkö sinä mukaan somessa?

Kutsumme nyt kaikki nuorten kanssa työskentelevät mukaan kampanjaan! Kampanjaan voit osallistua haluamallasi panoksella joko omalla tai organisaatiosi sosiaalisen median kanavalla tai esimerkiksi nuorten kohtaamisissa. Kaikki kampanjan materiaalit ovat myös sinun käytettävissäsi! Voit valita, mitä kampanjan materiaaleista hyödynnät ja missä kanavissa. Ensisijaisesti kampanjan graafinen materiaali on tarkoitettu käytettäväksi Instagramissa.

Kampanjan materiaalit, ohjeistus materiaalin käyttöön sekä tausta-aineistot löytyvät Drive-kansiosta.

Katso Verken uutisesta viisi tapaa osallistua kampanjaan.

Harkitse ja haasta -kampanjan somekuva.

Osallistu yhdessä nuorten kanssa

Miltä kuulostaisi somehaasteiden kuvaaminen yhdessä nuorten kanssa? Tai juttuhetki nuorten kanssa somehaasteiden kiemuroista? Kampanjamme näkyy myös somen ulkopuolella ja haastamme juuri sinut mukaan! Lataa nuorten kanssa työskenteleville koottu tausta-aineisto ja lähde tutustumaan somehaasteisiin yhdessä nuorten kanssa. Ystävänpäivän lähestyessä haastamme myös jokaisen keksimään ajankohtaisesti oman etätervehdyksensä kaverin kanssa.

Kampanjan suunnittelusta vastaavat digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus (Verke ja Koordinaatti), Osallisuuden osaamiskeskus, Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) ja Oulun kaupungin nuorisopalvelut. Kampanjan suunnittelu aloitettiin työryhmän kanssa Verken järjestämässä digitaalisen nuorisotyön SomeCamp-tapahtumassa.

Mediataitoviikko on mediakasvatuksen teemaviikko, jonka tavoitteena on kehittää lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen. Tänä vuonna Mediataitoviikkoa vietetään 8.-14.2.2021. Lue lisää teemaviikosta: www.mediataitoviikko.fi.

Pysy ajan tasalla Koordinaatin osaamiskeskuskuulumisista

Tilaa uutiskirje!