Hyppää pääsisältöön

Kriisityötä verkossa Ukrainasta saapuneiden nuorten hyväksi

Elina Porraslampi

Tiimivastaava, digitaaliset palvelut,

Pelastakaa Lapset ry

Jussi-Pekka Paija

Hankesuunnittelija, ExitKorona-hanke,

Pelastakaa Lapset ry

Kuvaus

Pelastakaa Lapset ry:n verkkonuorisotyö Netari tarjoaa keskustelutukea ukrainaa ja venäjää osaaville nuorille viestintäsovellus Telegramin kautta. Kriisityötä tehdään verkossa erityisesti Ukrainasta saapuneiden nuorten kanssa.
Ukrainan lippu, jonka keskellä puhelimen reunukset.

Sisältö

Palvelumuotoilun ja viestinnän onnistuminen 

Tarve keskustelutuelle todennettiin ensimmäisten Suomeen saapuvien ukrainalaisten majoituttua vastaanottokeskuksiin. Tiedusteluihimme vastasivat ystävälliset ja nuorten tilanteesta huolta kantavat vastaanottokeskusten työntekijät. Tarvetta tuelle oli niin venäjäksi kuin ukrainaksi. 

Keskeistä onnistumiselle oli palvelumuotoilu. Kokeilimme ensin verkkosivupohjaista chat-tukea joitain kuukausia. Palvelun tavoittavuus jätti toivomisen varaa, vaikka siitä tiedotettiin kattavasti vastaanottokeskuksissa nuorten omalla kielellä sekä ammattilaisverkostoissa. Totesimme, että voimavaramme voisi käyttää tehokkaammin.

Kesän jälkeen olimmekin uudelleen yhteydessä mm. vastaanottokeskuksiin ja valmistavan opetuksen luokkiin. Viesti kentältä oli selvä: nuoret tavoitettaisiin parhaiten sellaisella viestimellä, jota he muutenkin käyttävät. Myös se olisi eduksi, että viestejä voisi lähettää milloin tahansa, ei vain palvelun ollessa auki. Tämän vuoksi avasimme palvelun uudelleen Telegramissa. Panostimme myös palvelusta tiedottamiseen, vastaanottokeskuksien lisäksi jalkautimme tietoa verkkoyhteisöissä, joissa tapahtuu epämuodollisempaa pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden auttamista. Kriisityötä tapahtuu runsaasti näissä spontaanisti kasvaneissa verkkoryhmissä.  

Sotatilanne ja yksinäisyys puhuttaa

Lokakuussa avasimme palvelun ja jo pian saimme nähdä viestinnän tavoittaneen kohderyhmän. Digitaaliset alustat voivat parhaimmillaan antaa nuorelle mahdollisuuden osallistua, tulla kohdatuksi ja saada tukea, tietoa ja neuvontaa. Ukrainasta tulleiden nuorten epävarmuus ja pelko tulevasta on erityisesti lisännyt tarvetta aikuisen tuelle.  

Keskustelunaiheita chatissa on ollut sotatilanne ja siihen liittyvä huoli perheenjäsenistä ja omasta jaksamisesta. Myös yksinäisyys sekä masentunut ja yleinen paha olo näkyvät vahvasti keskusteluissa. Kriisityössä pyritään tarjoamaan palvelua saavutettavasti ja matalalla kynnyksellä, myös keskustelunaiheiden kirjo voi olla laaja. Chatissa ohjaajien kanssa voi jutella raskaimpien aiheiden lisäksi päivän kuulumisista tai vaikka työnhausta.  

Palvelussa on mahdollisuus tulla keskustelemaan pidemmäksi aikaa yhden illan aikana tai jatkaa seuraavalla kerralla kesken jääneitä asioita. Vastaamassa ovat luotettavat, koulutetut ukrainan ja venäjän kieltä taitavat ohjaajat.  

Laadukas verkkokohtaaminen vaatii osaavat tekijät

Palvelun vastuuohjajana toimiva ukrainalaistaustainen tiivistää:  

Palvelulle on selkeästi kysyntää - nuoret kokevat sen tärkeäksi ja hyödylliseksi. Aukioloajat toimivat hyvin ja Telegram-kanava on osoittautunut erinomaiseksi ratkaisuksi Netarin kävijöille.   

Verkkokohtaaminen anonyymisti ja nuoren omilla ehdoilla madaltaa kynnystä kertoa omista, usein arkaluonteisista asioista. Tämä toimiva konsepti on tuttu jo entuudestaan Pelastakaa Lasten nettinuorisotalo Netarin muissa palveluissa. Myös tässä palvelussa takana toimivat osaavat, luotettavat ja innokkaat vastuutyöntekijät ja vapaaehtoiset.  

Kriisityössä toimivalta ohjaajalta vaaditaan taitoa kohdata nuori sellaisenaan, välittää empatiaa, taitoa tunnistaa nuoren tarpeita sekä tarvittaessa ohjata eteenpäin.   

Pysy ajan tasalla Koordinaatin osaamiskeskuskuulumisista

Tilaa uutiskirje!