Skip to main content

Kuinka kehitetään botti, joka vastaa nuorten tarpeisiin?

Laura Juntunen

Vapaa toimittaja,

sisällöntuottaja (freelance)

Kuvaus

Nuortenelämä.fi-sivusto saa pian oman botin, joka osaa vastata ihmissuhteita ja seurustelua koskeviin kysymyksiin. Botin tuleva kohderyhmä on otettu kehitystyössä huomioon alusta alkaen.
Riina Papinaho ja Marko Pesonen hymyilevät läppärin äärellä.

Body

Millaisia asioita nuoret kysyvät verkkosivuilla toimivalta botilta? Entä millaisia vastauksia juuri nuoret kaipaavat? 

Tällaisia asioita Koordinaatin tietopalveluohjaajina työskentelevät Riina Papinaho ja Marko Pesonen ovat pohtineet kehittäessään bottia Nuortenelämä.fi-sivustoa varten.  

”Tavoitteena on, että botti saataisiin käyttöön kevään 2022 aikana”, Pesonen kertoo.  

NEbonen-nimen saanut botti syntyi kiinnostuksesta kyetä vastaamaan aiempaa paremmin nuorten tarpeisiin.  

Nuortenelämä.fi-sivustolla on toiminut jo pidemmän aikaa chat-palvelu, joka on avoinna joka toinen maanantai. Chatissa nuoret voivat keskustella mieltään askarruttavista asioista nuorisoalan ammattilaisen kanssa.  

Ammattilaisten resurssit eivät ole kuitenkaan riittäneet vastaamaan nuorten tarpeisiin. 

”Esimerkiksi viime vuoden tilastojen mukaan vain alle puolet halukkaista pääsi keskusteluun”, Papinaho harmittelee.  

Toiveena on, että NEbosen avulla kyettäisiin purkamaan chattiin syntyviä jonoja ja palvelemaan entistä useampia nuoria. Botti palvelee nuoria kellonajasta riippumatta.  

NEbonen on opetettu käymään dialogia esimerkiksi kaverisuhteista, yksinäisyydestä, kiusaamisesta, ihastumisesta ja seurustelusta. Se kykenee antamaan yleistä tietoa hallitsemistaan aiheista ja ohjaamaan nuoren tarvittaessa myös lisätiedon tai -tuen pariin. 

Tämä on kuitenkin vasta alkua.   

”Kun yksi osa-alue on saatu haltuun, tarkoituksena on laajentaa botin osaamista myös muihin nuoria askarruttaviin aiheisiin. Suunnitelmissa on, että tulevaisuudessa NEbonen osaisi vastata myös esimerkiksi nuorten hyvinvointia, asumista ja työtä koskeviin kysymyksiin”, Papinaho kertoo.  

 

Kehittäjät tuntevat kohderyhmänsä 

Tekoälyn avulla toimivan botin rakentaminen on käytännössä tarkoittanut alustan käytön opettelua, dialogien kirjoittamista, tekstin syöttöä sekä dialogin opettamista tekoälylle.  

”Ihmissuhdeasiat eivät ole aivan yksinkertaisia. Varsinkin, kun puhutaan automatisoiduista vastauksista, niin kyllähän siinä saa olla tuntosarvet koholla, että miten sanat muotoillaan. Tämä onkin ollut pitkä prosessi, jossa olemme yrittäneet saada botin ymmärtämään ja vastaamaan sille esitettyihin kysymyksiin aina vain paremmin ja paremmin”, Pesonen kertoo.  

Aluksi NEbosen kohderyhmää ovat noin 13–17-vuotiaat nuoret. Tulevaisuudessa, kun botin osaaminen laajenee, kohderyhmän ikähaarukka voi olla laajempikin.   

Lopputuloksesta on haluttu sellainen, joka todella palvelee nuoria. Siksi Papinaho ja Pesonen kokevat tärkeäksi, että työtä ovat tehneet juuri nuorisotyön ammattilaiset, joille kohderyhmä on tuttu.  

”Botin opettaminen perustuu nuorten kysymyksiin ja kokemukseemme nuorten kohtaamisista Nuortenelämä.fi-palvelussa. Dialogeja kirjoittaessakin pohdimme, miten vastaisimme, jos kohtaisimme nuoren itse”, Papinaho kertoo.  

Nuoria ajatellen esimerkiksi NEbosen antamat vastaukset on pyritty pitämään lyhyinä ja informatiivisina.  

”Bottien antamien vastausten ei kannata ylipäätään olla kovin pitkiä. Niinpä sisältöä on kyettävä pilkkomaan ja sieltä on löydettävä ne kaikkein oleellisimmat asiat. Ja sitten nekin vielä tiivistetään”, Papinaho kertoo. 

Oli kohderyhmä mikä tahansa, botin tulisi olla helposti saavutettava ja vastausten ymmärrettäviä.   

”Tekstin kannattaa siis olla selkeää ja viestinnän loogista”, Pesonen kiteyttää.

 

”Apua on saatavilla” 

Papinaho ja Pesonen kokevat botin kehittämisen olleen antoisaa ja mielenkiintoista. Niille, jotka harkitsevat botin rakentamista omille verkkosivuilleen, heillä on antaa muutama vinkki. 

”Ennen kuin aloittaa, kannattaa pysähtyä miettimään mihin tarpeeseen botin halutaan vastaavan. Mitä hyötyä botista voi olla? Mitä siltä halutaan?”, Pesonen sanoo.   

Yksinkertaisimmillaan botti voi kertoa esimerkiksi tarjottavien palveluiden aukioloaikoja. NEbonen edustaa monimutkaisempaa bottia, joka tunnistaa useita eri sanoja ja asiayhteyksiä, kykenee käymään pienimuotoisia keskusteluita sekä ohjaa käyttäjän eteenpäin.  

Toisekseen kehitystyöhön kannattaa varata aikaa. Papinahon ja Pesosen kokemuksen mukaan botin rakentaminen voi vaatia kokeneemmaltakin tietotekniikan tuntijalta perehtymistä ja uusien asioiden opettelua. 

Haasteista ei kannata kuitenkaan lannistua. Apua on kyllä saatavilla.    

”Itse olen toiminut botin rakentamisen suhteen samalla tavalla kuin villasukkia neuloessa: olen katsonut YouTubesta ohjevideoita. Siellä on paljon hyviä ohjeita”, Papinaho naurahtaa ja jatkaa: 

”Olen kuitenkin kiitollinen siitä, että meidän ei ole tarvinnut tehdä tätä yksin. Olemme saaneet apua kollegoilta Digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskuksesta sekä vertaistukea Palveluoperaatio Saappaasta, jossa on kehitetty bottia vapaaehtoisille.”  

 

Botti ei ole koskaan valmis 

Kun NEbonen on saatu otettua käyttöön, Papinaho ja Pesonen alkavat laajentaa sen osaamisalaa. 

Vaikein työ on kuitenkin jo takana. Tekoäly omaksuu uusia asioita hyvinkin vauhdikkaasti – niin nopeasti kuin kehittäjä itse kykenee niitä kirjoittamaan.   

”Pohjatyö on tehty. Jatkossa botti oppii dialogin kautta”, Pesonen toteaa.    

Täysin valmista ei tule kuitenkaan koskaan. Jos nuorilta saadaan palautetta, ettei jokin NEbosessa toimi, sitä muutetaan.   

”Bottia ei saa ajatella jonkinlaisena rakkaana lapsena, joka on täydellinen ja johon ei saa enää kajota, kun se kerran on valmis. Bottia pitää kehittää sen mukaan, kun tarvetta tulee”, Pesonen tiivistää.  

NEbonen tulee kaipaamaan myös päivittämistä, kun sen tiedot muuttuvat tai vanhenevat.  

”Aivan kuten nuorisotyön ammattilaisilla, boteillakin on aina jotain kehitettävää ja uutta opittavaa”, Papinaho hymähtää. 

 

Nuortenelämä.fi-verkkopalvelu tarjoaa nuorille tietoa, neuvontaa ja ohjausta sekä ohjaa nuoria oman kotipaikkakunnan palveluiden pariin. Verkkopalvelun tuottaa Koordinaatti yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. 

Teksti ja kuva: Laura Juntunen

Jaa artikkeli