Modersmålet och känsliga lägen

Tänk dig att som finskspråkig behöva förklara på svenska hur du känner dig när du har ett problem. Du måste förklara vad du behöver hjälp med för att få veta vart du ska vända dig. Den som någon gång har bott utomlands vet säkert hur det känns. Det är inte lätt att formulera sina behov på andra språk än sitt modersmål, speciellt inte då det handlar om en problematisk fråga.

Att ha tillgång till informationstjänster på sitt modersmål är därför viktigt, och i Finland är det en lagstadgad rättighet för svenskspråkiga. Men att det inte alltid fungerar i praktiken fick vi bekräftat med den ungdomsutredning som Luckan gjorde år 2017.

Luckan och ungdomsinformation

Luckan i Helsingfors startade sin verksamhet 1992 för att kunna betjäna kunder på svenska i huvudstadsregionen. Genom att centret alltid har varit ett drop-in ställe, har vi kontinuerligt kunnat identifiera kundernas behov. Det har resulterat i flera specialiserade tjänster till olika målgrupper, bl.a. unga, inflyttade från andra länder, barn och seniorer. Vi erbjuder tjänster på nätet och i Luckan centren. Intresset för Luckan konceptet på andra orter vaknade i slutet av 1990-talet, och nu finns det Luckan center på 12 orter i Finland. Informationstjänst specifikt till ungdomar har erbjudits i Helsingfors sedan år 2004.

Ungdomsinformatörer i regionerna

Föreningen Luckan har i nuläget lokala och regionala ungdomsinformatörer i Helsingfors, Borgå, Kyrkslätt och Åbo som arbetar i de lokala Luckan centren. De erbjuder personlig face to face handledning och finns på stödtjänsterna Sluta Panta -chatten och Fråga.fi på nätet. På flera orter handleder informatörerna också på Navigatorn (Ohjaamo). Vi gör också skolbesök och arrangerar evenemang för unga och unga vuxna. Professionella inom ungdomsverksamhet erbjuds fortbildningsevenemang och nätverksmöten. Handledning startar hösten 2018 också i Vasa som ett samarbete med Folkhälsan i Österbotten. Personen i Vasa är också ansvarig för fortbildning inom ungdomsinformation i hela Svenskfinland. Alla Luckans tjänster är kostnadsfria, också fortbildningsevenemangen.

I Luckan betjänar vi på alla språk som personalen behärskar. Det viktiga är att kunden kommer ett steg vidare med det hen är i behov av.

Samarbeten

Alla de stödtjänster Luckan upprätthåller på nätet och de evenemang som arrangeras är möjliga endast genom ett brett samarbete med andra organisationer och myndigheter samt med frilansare. Luckan är också aktiv när det gäller att initiera och starta utvecklingsprojekt som stöder unga, speciellt EU-projekt hör till vårt specialkunnande.

Det var en stor glädje för Föreningen Luckan att få status som kompetenscenter i ungdomsinformation. Vårt samarbete med Koordinaatti fungerar jättebra och vi hoppas på och ser fram emot flera goda samarbeten också med andra aktörer i framtiden. Vi vill gärna nå ut med information om våra tjänster och informerar gärna om era tjänster på svenska via våra kanaler.

För vad är det vår informationsverksamhet för unga handlar om? Vi strävar efter att erbjuda unga och unga vuxna stödtjänster och information av hög kvalitet så att unga får redskap att själva skapa sig det vuxenliv de drömmer om. Ingen vet allt, och därför behövs samarbeten. Ensam är inte stark.

Greta Storlund
Informationsansvarig
Luckan / Ungdomsakademin
greta.storlund@luckan.fi
http://ungdomsakademin.fi/
https://helsingfors.luckan.fi/